Påstandene fra CNN og Buzzfeed, som har gått som en farsott i sosiale medier over hele verden, vekker latter i Moskva.– Kreml mener at spredningen av informasjon som hevder at russiske sikkerhetstjenester er i besittelse av kompromitterende materiale av USAs påtroppende president Donald Trump er et forsøk på å skade de bilaterale relasjonene, sa Putins pressetalsmann Dmitrij Peskov. «Rapporter» laget av en tidligere britisk etterretningsagent, som helt siden oktober har versert blant politikere og journalister i Washington, hevder at russisk etterretning har kompromitterende opplysninger og videomateriale om Trump fra hans besøk i Russland. Ifølge amerikanske medier har både Obama og Trump blitt informert om påstandene av etterretningstjenesten i USA.Kreml betegner påstandene som «ren forfalskning» om «en fortsettelse av heksejakten» mot Trump og Putin.

Får stor oppmerksomhet i Russland

Russiske medier har kastet seg over de nye anklagene i CNN og Buzzfeed. Store medier som Vedomosti, Moskovskaja Komsomolets, Rg.ru, Ria Novosti og Komsomolskaja Pravda linker til kildene, men de fleste lar i likhet med vestlige medier være å omtale detaljene i de såkalte «kompromitterende opplysningene».– Russiske sikkerhetstjenester har informasjon som kompromitterer Donald Trump, skriver den seriøse, uavhengige avisen Kommersant.
Alexander Zemlianichenko / TT / NTB Scanpix

– Det er ren kiosklitteratur

I formiddag kommenterte også Kreml påstandene fra CNN og Buzzfeed.– Fabrikkering av slike forfalskninger er den reneste «pulp fiction», sa Peskov på sin daglige pressekonferanse med. «Pulp fiction» kan oversettes som kiosklitteratur og dårlig ukeblad-stoff.– Det er selvfølgelig mulig å se det humoristiske i disse påstandene, selv om det er en trist side ved denne saken, mente Putins pressetalsmann.På russiske sosiale medier var saken en av de mest delte i morgentimene.– De 35 sidene som Buzzfeed har publisert om Trump er åpenbart ikke en etterretningsrapport, skriver Wikileaks på Twitter.– Stilen, faktaene og datoene viser at dette ikke er troverdig, mener organisasjonen som lekket e-postene fra de demokratiske partilederne.